Lecce

Ambienti virtuali e visualizzazione aumentata


location icon Studium 2000


time icon

19:00

arrow icon

23:30


Il lavoro del team di AVR Lab è focalizzato sullo sviluppo di nuove e innovative soluzioni basate sulle tecnologie della realtà virtuale (VR) e realtà aumentata (AR) nei settori della medicina e chirurgia, dei beni culturali e dell’istruzione. L’utilizzo di tali tecnologie permette di ideare applicazioni che cambiano la percezione del mondo.
VR/AR in medicina permettono al chirurgo di esercitarsi in una ambiente virtuale realistico e senza alcun rischio per il paziente e forniscono una sorta di visione “a raggi X” dell’anatomia interna del paziente.
VR/AR nei beni culturali permettono di aprire virtualmente luoghi normalmente non accessibili, di esplorare ambienti e luoghi esistiti nel passato e di assicurare una nuova forma di conoscenza basata sulla scoperta e l’interazione con gli oggetti presenti nell’ambiente ricostruito.

English version

Virtual environments and augmented visualization

The research activities of the AVR Lab are mainly focused on Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) technologies in medicine and surgery, cultural heritage and education. The AVR Lab is also engaged in the design and development of advanced human-machine interfaces.
The research oin medicine and surgery is focused on the use of VR support surgeons in the diagnosis, the preoperative planning in minimally invasive surgery. AR technology can guide the surgeon in the intraoperative phase by overlapping the virtual 3D models of the organs onto the real patient and provide a sort of ”X-Ray” vision of the internal patient’s anatomy.
The research in cultural heritage and education is focused on the definition of new educational fields inside the traditional research contexts and the use of augmented visualization to create a bridge between the people of the ancient culture and the modern users. The power of VR/AR technologies consists in its ability to open up places normally not accessible to people and to allow a realistic navigation in environments that normally could not be explored.